Finansiella framgångar i ett företag kommer inte enbart från tekniska kunskaper och förmåga utan lika mycket, och ibland mycket mer, beroende på personalens emotionella intelligens. Framgång kommer från hur väl du känner dig själv och andra, hur du värderar dig själv och hur du värderar andra och hur du interagerar med andra och även hur du hanterar dig själv.
Det går att sätta upp mål där coachingen kan mätas i ROI när det är tydligt från beställaren vad som ska uppnås. Ett annat sätt att tänka på sin investering är följande formel:
P = p – i, (Performance = potential – interference). Coaching är en bra metod där individen kommer till insikt om vad som hindrar dennes utveckling. Exempel där coaching kan öka performance:
Förändringsprocesser: Anledningen till att många förändringsprocesser inte fungerar så bra beror på dålig kommunikation. Emotionellt intelligenta ledare kommunicerar förändringen tydligt och använder ett coachande förhållningsätt för att involvera de olika funktionerna till att implementera förändringarna.
Vid omställning: Att bli varslad och sen uppsagd från sitt arbete är en stor händelse i en persons liv och hur det hanteras kan göra stor skillnad.
Rekrytering: En vanlig utmaning för företag är att rekrytera talanger och sen behålla dem. Coaching är ett bra sätt att utveckla personal och ger dem en signal att de är uppskattade och de får på så sätt ett erkännande.
Motivation: Har du någonsin arbetat i en organisation där de anställda klarar av att göra sitt jobb men utan särskild stor entusiasm och motivation, de klarar sig genom dagen. Hur påverkar det resultatet i företaget. Coaching kan hjälpa de anställda att förstå vad som motiverar dem.
Kreativitet: Team som har ett coachande förhållningsätt mellan varandra och förstår emotionell intelligens producerar mer kreativa idéer och presterar mer.
Projekt: Om projektledaren lyckas med att kommunicera tydligt vad som förväntas, är bra på att sätta mål och engagera projektmedlemmarna så ökar chanserna till att tidplaner hålls vilket sparar tid jämfört med en försening. En veckas försening i ett projekt med 20 personer, vad kostar inte det och även förlorad kundtillit kan senare bli en kostsam överraskning.